Postorderhelvetet

De flesta av oss har ett (blandat?) förhållande till postorder/internetshopping/katalogbeställning. När jag var liten var det sommarens (!) höjdpunkt när HM, Ellos och Josefssons katalogerna dimpade ner. De kom alltid när vi var i Skåne hos kusinerna vilket gjorde att jag och min kusin Sandra satte oss vid köksbordet för att kolla igenom katalogerna, bestämmar färger och göra listor. Listorna var randat papper indelat i kategorier som "sida" "plagg" "färg" "storlek" "artikelnr" och "pris"...De här listorna blev oftast vääääldigt långa óch det krävdes oftast både en och två hårda "strykningsomgångar" för att få ihop totalsumman till en acceptabel nivå.

Sen var det dags för själva beställandet; mamma satt vid köksbordet med telefonen i högsta hugg och man fick INTE störa.
Sen kom den hårda verkligheten tillbaka.
Det och det plagget skulle inte komma förens om 3 mån de man helst ville ha så fort som möjligt såklart)..det och det om 3 veckor, och det och det var slutsålt.

Såsmåningom kom dock första leveransen. Besvikelsen var ofta stor. Kläder fattades. Det var fel storlek. Konstig passform. Färg som inte överensstämde med bilden.

Så var det dags för återskickning och byten..och när man väl fått bytesvarorna (som gärna blivit försenade/slutsålda) och de varorna som skulle ta så himla lång tid var det långt gånget in i hösten och man hade ändrat sig/köpt något annat och det slutade med att det mesta skickades tillbaka eller sparades "bara för att"..

Och där stod man med en tröja som hade "verkat superbillig" men som nu med alla porton och avgifter hit och dit hade blivit dubbelt eller trippelt så dyr.

Hade även en kompis som jobbat som modell i en katalog och han berättade om allt de hade gjort för att få kläderna att sitta rätt; uppklippta ryggar, säkerthetsnålar och maskeringstejp..Sånt man säkert anar egentligen men liksom förtränger.  Inte så konstigt då att den där toppen inte sitter speciellt snyggt på mig! Jag ska ALDRIG beställa igen!!!!

.....

Men det roliga är ju att varje år luras man igen!

Man bläddrar igenom de glossiga sidorna och blir helt lyrisk och klänningen på sid 322 eller BH:n på sid 401 (när har någonsin en BH från postorder passat?) och så är den onda cirkeln sluten..

...

Tidigare har jag alltid tyckt att LaRedoute har haft klart snyggast kläder i "katalogklassen"  (om än lite smådyra...)men i år var ett riktig bottennapp. Hittade INGET jag ville ha..Däremot hade Ellos en del snyggt; de såväl som HM har verkligen ryckt upp sina kataloger.
Vi får se om jag har ork eller lust att beställa något i år, men om jag nu skulle det skulle det lätt bli det här:

image104image105

Höga, vida byxor och blus från Ellos

Kommentarer
Postat av: Angelicas Closet

Jag tycker inte om att handla på postorder men visst händer det. Tyvärr ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback