Omvänd snobbism

Jag började handla second hand våren i ettan i gymnasiet. Innan dess hade jag tyckt att det var (quote) "superäckligt". Jag ville helst inte ens använda min systers avlagda kläder när jag var mindre. Tjejerna i min klass som hade på sig second hand, och handlade på UFF tyckte jag var skumma och småsnuskiga (högstadiet var en underbar tid när det kommer till personacceptans eller hur?..) En riktig liten svenneHMsnobb.
Så jag vet inte vad som hände den gången när jag fick för mig att gå in på myrorna här på tomtebogatan och helt plötsligt insåg vilken skattkammare det var. Kom ut därifrån med en liten dräktjacka, en långklänning (som sen blev en kortklänning) och nått mer som jag inte kommer ihåg. Efter det började jag allt oftare ta en sväng in på myrorna efter skolan. Såsmåningom började jag även röra mig runt till andra butiker, såväl på Norrmalm, Kungsholmen och Söder. Och de här små turerna fick mig att börja utveckla en lite mer personlig stil. Borta var kostymbyxorna, Vringad stickad tröja med skjorta under.

Idag har jag blivit precis tvärtom. Jag har blivit snobb åt andra hållet! Jag märker det tydligast när jag siitter och kollar igenom modebloggar och allt verkar vara antingen HM, Gina Tricot eller Vila. Ibland slängs en "vintage" handväska eller skärp in. Och jag tycker det är så tråkigt!  Jag blir irriterad över att alla köper exakt samma saker ( t ex den där svarta HMklänningen med dragkedja fram) och att det blir som en tävling att få tag på vissa saker. Sen ser alla "dagens outfit" likadana ut..Det är leggings och tshirtklänningar från HM, gärna kombinerat med en liten Diorclutch. 

Och ja, jag vet, det är deras stil, och visst ska alla få klä sig som de vill. Men det blir bara så tråkigt. Tråk tråk.

Ciao!

ps. När jag ändå håller på o surar måste jag klaga lite på alla kändisbilder på alla bloggar. Vet inte hur många gånger jag sett samma bild på Olsen tvillingarna på olika bloggar den senaste veckan..Vore roligare om man kunde hitta någon stilförebild som inte har XXXmiljoner dollar att shoppa sig kropp, kläder, stil, hår och skor för. Som mår så dåligt att de knarkar ner sig och ser ut som levande spöken på alla bilder som är tagna utanför den röda mattan...

Kommentarer
Postat av: clara

ojojoj vad jag håller med dig om det! spyr på olsen och leggings med tunika.

Postat av: anna

länge leve nicopicopäronpung! och kolla här då, hur jävla genuin är du egentligen, ta dig en funderare på det va?:) och jag anser utan skärp tack!
http://www.fashionnerds.se/index.php?id=210#kommentar
puss puss puss kladd

2007-06-15 @ 22:22:53
Postat av: alma

som en klok kvinna en gång sa till mig: word girl!
;)

2007-08-06 @ 14:03:29
URL: http://whatalmawears.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback