You give me something

Qualitytimedag idag med pappa. Lunch (kebab haha), McDonaldsglass (classy..) och museibesök. Ville gå på en utställning om kulturrevolutionen i Kina som vi hade för oss skulle vara på Östasiatiska av naturliga anledningar, men när vi kom dit visade det sig att den var ¨på Etnografiska istället, så det var bara att cykla vidare, men vad gjorde det i den härliga solen! Hade gärna gått in och kikat på den kinesiska trädgården på Östasiatiska också, men sen en viss "allians" fick makten i Stockholm har det uppskattade gratis inträdet på museum tagits bort. Så betala 80 kr för att kolla 5 min och sen åka och betala 80 kr till på nästa museum kändes inte så speciellt motiverat. Museumena (hur böjer man det i bestämd plural?) är lite smarta iaf, då ett inträde för ungdom kostar 80kr, kostar ett årsmedlemskap 100 kr, så köpte det och får hoppas jag går till Medelhavs/Etnografiska/Östasiatiska några fler gånger kommande år iaf.

Var en ganska liten utställning om ett annars väldigt "stort" och intressant begrepp. Att det under 10 år (1966-1976)  i Kina skedde kontinuerlig förstörelse av ovärderliga kulturskatter; att människor mördades och tvångsförflyttades; en hel generation blev utan utbildning; att intellektuella och "suspekta" tvingades till självkritik och misshandel, samtidigt som Kina i Sverige och Europa hyllades och glorifierades av ungdomskulturen och 68-rörelsen är en av var tids paradoxer. Att ett land som då kämpade förtvilat mot allt som hade med kapitalism, materialism, egoism och individualism idag är ett av de mest kapitalistiska länderna i världen är sorgligt. Inte för själva kapitalismens skull utan för att alla de människor som fick lida under Maos styre och kulturrevolutionen, egentligen led helt  i "onödan". Är ni historiskt intresserade är den väl värd att se, men kan vara värt att veta lite om händelserna eftersom bakgrund och historisk fakta inte är så välpresenterad (utställningen består mest av foton tagna av en 20årig fransk ambassadarbeterska).  

Hade iaf min finfina nya klänning från Marimekko för HM på mig..Var lite tricky att cykla i för kanten därnere är rätt tajt och verkligen inte stretchig..Jag hörde ett "ratsch" när jag satte mig på cykeln här hemmavid men sen kunde jag inte upptäcka några hål så hoppas det inte blev nått som syns..


Skön och vid

Men snygg även med ett skärp i midjan

Jättevid!

Klänning: HM
Skor: Täby loppmarknad (15kr!)
Väska: 2hand o sen målad (dock inte av mig)


James Morrison- "You give me something"

Kommentarer
Postat av: Kimberly

Gug så snyggt klädd du e alltid! :) Det strålar om dej!



Pappa och jag ska bara ta en 12-dagarsresa med Kinaresor. Har aldrig varit där förut så det ska såklart bli väldigt spännande! Det blir då Peking, Xian, Yangsho och Guilin med lite omnejder... Spännande med Shanghai, min svärmor har varit där en hel del..



Ha det gott!

Postat av: Frida Lindström

Hej!



Mitt namn är Frida och jag har äntligen, efter två års arbete, blivit klar med en bok som jag arbetat med. Jag har valt att göra boken på egen hand helt utan inblandning från förlag etc vilket också innebär att jag inte har tillräckligt med resurser för att marknadsföra boken. Den främsta målgruppen är tjejer och jag har därför letat upp en massa intressanta bloggar för att visa upp boken där. Anledningen till det är att jag vill se om det finns något intresse av den, jag har har nämligen inte tryckt den ännu och min fråga är därför om det är någon som tycker att boken verkar vara intressant så att jag vet på ett ungefär hur många jag kan trycka. Kolla gärna in länken och hör av er om ni tycker att den verkar intressant. Ursäkta reklamen. Tack på förhand!

http://www.mattraningangest.se/

2008-07-11 @ 15:24:55
URL: http://www.mattraningangest.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback